×
Share this page

Interview met CED’s Chief Transformation Officer François Goffinet

Digitalisering zet de wereld waarin verzekeraars waarde managen, fundamenteel ter discussie. Om klanten te helpen zichzelf opnieuw uit te vinden, zet CED het eigen innovatieproces een versnelling hoger, met de aanstelling van een Chief Transformation Officer. “De uitdaging is om creativiteit snel genoeg om te zetten in concrete oplossingen voor onze klanten.”

U bent als Chief Transformation Officer toegetreden tot de raad van bestuur van CED. Wat doet een CTO?
“Het is een relatief jonge term voor iemand die op het kruispunt van de business en technologie het innovatieproces coördineert. De grote uitdaging – ook voor CED – is niet dat er een gebrek aan creativiteit is, maar dat je die snel genoeg in concrete producten en diensten moet kunnen omzetten.”

Aan wat voor transformatie is binnen CED specifiek behoefte?
“Er zijn wat mij betreft twee drivers van verandering. Door digitalisering zijn de verwachtingen van consumenten allereerst véél hoger geworden. Bij een probleem grijpt iedereen tegenwoordig instinctief naar de smartphone en verwacht men meteen een oplossing. Onze taak is om klanten te helpen zichzelf en hun processen opnieuw uit te vinden. Dat moet in snel tempo, want ze krijgen concurrentie van nieuwe spelers, die van een blanco blad beginnen en van de grond af een perfecte klantervaring kunnen ontwerpen.”

En de tweede driver?
“Dat is dat onze klanten naast innovatie ook behoefte hebben aan efficiëntie. Ze willen hun eigen klanten scherpe prijzen bieden. En dat betekent dat wij achter de schermen voortdurend moeten blijven vernieuwen. Zowel in de front- als de backoffice liggen daar veel kansen. Vooral dankzij technologie. Processen verder automatiseren, meer inzichten uit data halen, nieuwe producten ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van fraudedetectie, noem maar op.”

Welke nieuwe technologie verwacht u daarbij in te zetten?
“Je zult mij niet met buzzwords als blockchain en AI horen strooien. Ik ben pragmatisch ingesteld, ik redeneer vanuit use cases. Dus we gaan niet robotiseren om te robotiseren. Maar als ik een stuk van het proces zie waarin een operator zes databases moet doorzoeken, dan is dat typisch iets wat een robot beter en sneller kan. Er zijn ook steeds intelligentere tools die zelf uit een document niet alleen relevante informatie kunnen halen, maar die ook nog eens kunnen coderen, checken en benchmarken. Dat is zinvol, je haalt dan in één klap meerdere stappen uit het proces.”

Nu timmert CED op dit terrein al een tijdje aan de weg. Waar staat de organisatie op dit moment?
“Ik moet zeggen dat ik positief verrast was door wat CED al in huis heeft aan technologie, software development en vooral ook creativiteit. Die basis biedt heel veel groeipotentieel. De Nederlandse Repair-aanpak kunnen we ook in andere landen uitrollen. In België is slimme software voor Property ontwikkeld waar Nederland weer veel aan kan hebben. En ik denk dat we ook samen bij klanten de breedte van ons portfolio scherper moeten belichten. Weet elke klant wat we allemaal in huis hebben?”

Wordt het nog een issue om iedereen mee te krijgen in dat tempo, zowel binnen als buiten de organisatie? Is iedereen er klaar voor?
“Onze klanten staan onder immense druk. Ik weet zeker dat die elke innovatie die het proces vereenvoudigt en kosten bespaart, met open armen ontvangen. Binnen CED ben ik ook niet bang voor een gebrek aan enthousiasme en creativiteit, integendeel. De uitdaging is vooral om goede prioriteiten te definiëren. Om mensen en afdelingen te helpen hoge ambities waar te maken: met veel autonomie, goede coaching en door ze te helpen zichzelf én hun product te ontwikkelen. Zo kunnen we samen op het juiste moment de innovatie leveren waar de markt behoefte aan heeft.”

CED gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek aan onze website voor jou nog gemakkelijker en persoonlijker te maken. Ook gebruiken we cookies voor analyse- en marketingdoeleinden. In deze cookies wordt informatie over jou en jouw websitebezoek opgeslagen door CED en door derden. We respecteren daarbij jouw privacy, zoals omgeschreven in ons privacy statement. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Bekijk hier ons Privacy Statement of sluit deze melding.